Det du behöver veta om profilmaterial

Idag är det många svenska företag som använder sig av profilmaterial, både för att skapa en starkare sammanhållning internt, men också för att kommunicera med sina kunder och stärka relationerna utåt. Profilmaterialet i fråga kan se ut på otroligt många olika sätt, helt beroende på företagets verksamhet och vilka kunder man vill vända sig till. Genom att skapa sig en liten (eller stor) kollektion av profilmaterial med gemensam grafisk profil kan ditt företag stärka sin marknadsföring vid t.ex. event och mässor på ett effektivt sätt utan att kostnden behöver bli stor.

Så funkar profilmaterial internt

När alla på företaget bär samma arbetskläder blir det enklare för kunden att urskilja vem som är personal, vilket skapar en mer sammanhållen helhetsupplevelse, både i butiker och i andra fall där anställda och kunder möts. Känslan av samhörighet kommer också att sprida sig inom personalstyrkan; att bära sina arbetskläder blir lite som att dra på sig matchdressen inom fotboll – startsignalen går och alla jobbar mot samma mål. Kanske är din arbetsplats av ett annat slag än det som nämnts ovan, där man på arbetsplatsen förväntas klä sig i sina privata kläder? Då kan t.ex. en t-shirt, keps eller mössa att ha på fritiden vara ett alternativ som en intern give-away för att uppmuntra till lag-anda och gemenskap. Eller kanske en termosmugg att ha både på skrivbordet och vid pendlingen till jobbet. Sortiment och priser finns hos profilfabriken.

Så funkar profilmaterial externt

Att erbjuda företagets kunder enkelt profilmaterial så som pennor eller nyckelband är ett smidigt och väldigt prisvärt sätt att marknadsföra sig. Kunden får med sig en liten bit av företaget hem och kan dessutom använda denna pryl varje dag. Företagets logga kommer även att exponeras för många fler när pennan eller nyckelbandet används i vardagen. Det är med andra ord ett mycket organiskt sätt att synas! Vill du satsa på mer exklusiva produkter som t.ex. mobiltillbehör, usb-minnen eller kanske termosmuggar kommer du garanterat att få positiva reaktioner från dina kunder. En dyrare och mer exklusiv produkt som present till besökare vid mässor eller kanske till återkommande kunder är alltid uppskattat, och stärker ytterligare den positiva relationen till företaget.

Category: Företag

- 24 March, 2020