Söket på internet
Idag kan du som surfar på webben söka efter olika nyckelord för att hitta bland annat webbsidor och bilder på ett specifikt ämne. Det har dock inte alltid varit lika enkelt att navigera på internet. Det fanns nämligen en tid då man var tvungen att veta den exakta titeln på en webbplats för att kunna hitta det man letade efter. Om du till exempel sökte efter “kläder online” fick du inte upp olika nätbutiker som sålde kläder, och det kunde dessutom ta flera veckor att lägga till en URL i en sökmotors index. Här berättar vi mer om historien bakom dagens sök på internet.
1990 lanserades den första sökmotorn, Archie. På grund av det begränsade utrymmet kunde man endast få fram listor över respektive webbplats innehåll och inte själva innehållet. 1991 kom sökmotorerna Veronica och Jughead, vilka möjliggjorde för användaren att söka på titlar och filnamn. Därefter släpptes ytterligare sökmotorer såsom VLib, Excite och World Wide Web Wanderer. Det var dock inte förrän 1993 som vissa sökmotorer visade sidornas titlar och rubriker i söket.
Den moderna sökmotorn tar form
1994 lanserades AltaVista, vilket är en sökmotor som många användare av internet under 90-talet säkert minns. Denna sökmotor lät ägare av webbplatser lägga till eller ta bort sina webbsidor inom 24 timmar. Om det inte vore för bland annat Google, är AltaVista förmodligen den sökmotor från tidigt 1990-tal som hade störst potential att överleva och mäta sig med dagens sökmotorer.
Arbetet med vår tids gigant bland sökmotorerna, Google, påbörjades i januari 1996. Grundarna Larry och Sergey utvecklade en sökmotor som använde sig av “backlinks” (bakåtlänkar) för ranking av de olika webbplatserna. En av de rankingfaktorer som användes var huruvida en webbplats var omnämnd på andra webbplatser eller inte. Varje omnämnande på en annan webbplats gav en röst för den aktuella sajten. En annan faktor som Google använde sig av vid rankingen var (och är) auktoritet, det vill säga hur pass tillförlitlig en viss källa är.
1998 lanserade Microsoft sin sökmotor vid namn MSN Search. Samma år lanserades Google, men inget företag var på den tiden intresserade av att köpa Googles teknik “PageRank”, vilket idag är en del av Googles mytomspunna algoritm. 1999 valde AOL att använda sig av Google för sök, vilket även Yahoo gjorde året därpå. År 2000 lanserade Google även sitt verktygsfält Google Toolbar. Man lanserade även AdWords på nytt för att sälja reklamannonser till användarna. I juni 2009 gjorde Microsoft en ny satsning på sök på internet, genom att lansera sin nya sökmotor Bing.
Category: Internet